vrijdag 10 juni 2011

Sport ?

Mijn krachtbron is niet zozeer mijn spierkracht, maar meer mijn focus. Dat waar ik als kind al moeite mee had is nu nog steeds mijn zwakte: concentratie. Jullie zitten natuurlijk allemaal te wachten of het nou gelukt is. Jawel, het is gelukt 4 x de Camerig, en hoe! Al voelde ik me niet top, nog wat naweetjes van 2 uur sportschool de dag ervoor. Gisteren was ik zo gefocust en had ik zoveel vertrouwen in het verhaal van coach Leo, dat ik wist dat het ging lukken. 1 focus: doseren!! Ik heb het al duizend keer geroepen hier, maar het is echt mijn toverwoord. En ik kan het, tot in perfectie haast. Blijkt uit de cijfers van de training van gisteren: 1e keer Camerig (en omliggende heuvelen) 71/96watt, 2e keer 81/102watt, 3e keer 88/105watt en vierde keer 93/115watt. Als dat geen doseren is.... Totaal bijna 19,5 km klimmen(!!) aan gemiddeld bijna 5%. Mooie cijfers. En...kracht over. Ik zeg niet dat een 5e keer er gegarandeerd ook in zat, maar het voelde alsof het had gekund. Maar het thuisfront begon honger te krijgen, dus hielden we na 4uur en 45 minuten de training voor gezien.
Ik moet het woord tempo uit mijn vocabulaire schrappen als ik tegen een berg opga. Wielrennen is het ook niet. Het is handbiken, ik doe het met mijn armen. Dus zeg niet dat het geen sport is, dat is het wel heel degelijk. Alleen moet ik zelf stoppen met de gedachte dat 5 km/h wandeltempo is. Dat is zo voor validen, voor mij is het sport om in dat tempo een berg op te biken. Zo zie ik het vanaf nu, zo zag ik het eerder ook. Maar door de duizenden fietsers die me de afgelopen weken op de Camerig voorbij zijn gegaan, leek het even alsof ik geen sport beoefen. Onzin natuurlijk! Sterker nog, het is extreme sport.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten