donderdag 7 juli 2011

Opgeblazen

Gisteren heb ik mezelf opgeblazen. Voor het eerst. Nu weet ik ook hoe dat voelt. Daarna niets meer paraat gekregen. Het gebeurde op de Rodder (natuurlijk, waar anders). Ik had mijn route wat aangepast zodat ik goed opgewarmd aan de Rodder kon beginnen. Dus eerst een 3-tal kilometers door het dal om vervolgens via Eimbach (ca. 3,5 kilometer a 4%) warm te worden. Aansluitend naar Aremberg (ca. 2,5 km a 7,6%), daarna afdalen naar Antweiler en daar de Rodder op. De Rodder begint met ca. 200 mtr 6 a 7%, daarna zo'n 400 mtr a 9% (nog allemaal te doen) en dan een kilometer aan 12%. Die 12% is gemiddeld welteverstaan. In mijn display verschijnen al snel waardes tot 19%. Dit maakt dat ik halverwege die zwaarste kilometer gewoon niet meer vooruitkom. Te lang, te steil. Ondanks het feit, dat ik met enorm doseren aan de klim begin moet ik halverwege in de remmen knijpen om iets te kunnen herstellen. In de remmen knijpen is heel hard nodig, want zonder aandrijving valt de fiets meteen achteruit naar daar waar je net vanaf komt. Ik moet dwars op de weg gaan staan om te kunnen blijven staan. Als ik dan enigszins hersteld ben kan ik weer 200 meter verder. Even stoppen, weer 200mtr. En dit tot 4 keer toe om het laatste stuk (a 8%) uit te fietsen. Resultaat gisteren: totaal opgeblazen. Te lang in het rode gefietst. Na 2,5 uur training ben ik gestopt, de knolle gaar... Wel de Rodder gehaald. Echter in fases en slechts 1 keer.
Terug bij de auto, heb ik Leo gebeld en 3 uur later (!) was ook hij bij de auto. Inmiddels hadden de airco en de radio de accu helemaal leeg gezogen. Waarop Leo op zoek ging naar de plaatselijke garagist. Deze zeer vriendelijke man was graag bereid ons te helpen en verscheen een 5-tal minuten later met snelstarter ter plekke. Een minuut later waren we op weg terug naar huis. Ik: Moe, gaar en teleurgesteld en niet voldaan, Leo: Moe, opgewekt en voldaan.
Onderweg heeft Leo mijn bedrukte stemming toch weten te temperen. De Stelvio kent nergens zulke zware stukken als de Rodder..... Toch geruststellend om te weten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten